Personlig utveckling – till varje pris?

Publicerat: november 9, 2009 i Uncategorized

För den som står utanför och tittar in, kan det personer gör som tränar mental träning, utövar NLP, coaching eller andra liknande former framstå som en flåshurtig längtan att le hela dagarna och aldrig må dåligt. Detta speglas även på de sidor som säljer den sortens tjänster. Coachen vill gärna framställa sig som en person som är glad hela tiden och nu har hittat sanningen. Sanningen kan såklart även hjälpa andra. Flåshurtigheten ökar procentuellt om coachen deltagit på Tony Robbins-seminarier eller arbetar med ”peak performance”-coaching.

Nu ser ju inte verkligheten ut så. Personlig utveckling kan göra ont, riktigt ont. Själva grunden i att växa som människa är att röra sig utanför sina egna begränsningars ramar med små eller stora steg. Den processen behöver inte vara bekväm utan kan skapa stress, starka emotionella reaktioner, upplevelser av gamla tankar och idéer som man trodde att man kommit över mm. Det kan också vara befriande, förlösande, skapa starka sinnestillstånd som liknar eufori osv. Ibland kan det vara riktigt tråkigt att träna mentalt.

Vi som söker oss utanför de egna ramarna behöver dock vara medvetna om att vissa ramar kanske finns där av en anledning. Personlig utveckling behöver vila i en etisk grund. Jag strävar efter att bli mitt bästa jag, men betyder det att jag automatiskt måste vara bättre än andra? Räcker det om jag är nöjd med vem jag är, måste jag sälja min resa till andra?

Ibland kan det framstå som om vi vill bli amerikaner (som de framställs i media) med påklistrat plastleende och en ”vinna till varje pris”-attityd.

Inom NLP och säkert inom andra områden som syftar till att främja personlig utveckling finns ett uttryck – kongruent. Kongruent kan beskrivas som att vara sann mot sig själv och sina värderingar. Att hela jag står bakom vad jag gör. Ett av mina mål är att vara kongruent i allt jag gör. Det är ett stort mål. Vi människor är rätt duktiga på att ha konflikterade åsikter. Det visas ofta genom att vi säger en sak och gör en helt annan. Vi reagerar även starkt när andra inte är kongruenta, det kallas dubbelmoral och skapar en hel del konflikter i samhället, på arbetsplatser och i familjer.

Så mitt mål är att agera kongruent i det jag gör, det jag säger och i hur jag relaterar till andra. För mig är det sann personlig utveckling och en väg till personligt ledarskap.

Lämna en kommentar